“Welke schilderstijl verkoopt nou echt?”

John uit Schotland stuurde mij een berichtje met ongeveer de volgende inhoud: “Ik heb verschillende schilder-stijlen uitgeprobeerd, maar ik heb geen idee wat nu verkoopt en wat niet. De galerie is teleurstellend en ik weet niet hoe ik binnen goede, professionele galeries binnenkom.”

Ik wees John op een paar misverstanden. Ten eerste: het succes van een galerie zegt niets over de kwaliteit van jouw werk. Zie een galerie als een soort speciaalzaak en wel voor het verkopen van kunst. Of een galerie wel of niet verkoopt, hangt af van veel verschillende factoren. Hoeveel promotie activiteiten onderneemt de galerie? Hoe groot is het klanten bestand van de galerie? Worden de opening recepties druk bezocht? Heeft de galerie regelmatig verkopen?

Ik vertel hier meer over in het boek: De Kunst van Exposeren. https://stichtingcik.nl/

Verkopen via een galerie heeft dus echt niet alleen maar te maken met de kwaliteit van jouw werk en heeft juist heel veel te maken met de marketing en verkoop kwaliteiten van de galerie. Ook zal een galerie kijken of jouw werk past bij het klantenbestand. Natuurlijk verkoopt een galerie niet lukraak allerlei kunst. Een galerie heeft een eigen specialisme.

Laat je creativiteit stromen, want de kracht die daar vanuit gaat, is wat mensen zal aanspreken.

Een ander misverstand is dat er een best verkopende schilderstijl bestaat. Ik weet niet of bepaalde schilderstijlen beter verkopen, maar dat is eigenlijk de verkeerde kant op denken. Het beste verkoopt: authentiek werk dat goed zichtbaar is of bij de doelgroep zichtbaar is. Het gaat er dus niet om dat jij je stijl aanpast aan wat misschien populair is op een bepaald moment. Het gaat er om dat je zichtbaar wordt met jouw meest authentieke kunstwerken en dat je die mensen vindt in de wereld die helemaal verliefd zijn op jouw werk. En als je dat helemaal verliefd zijn overdreven vindt klinken: er zijn echt mensen die jouw werk prachtig vinden, het willen kopen en elke dag weer blij worden als ze naar jouw werk kijken. Deze mensen zijn jouw doelgroep. Vaak heeft dat niets tot weinig te maken met: leeftijd, geslacht, beroep, achtergrond, woonplaats of dat soort zaken. Misschien als je heel specifieke kunst maakt, dat je daar iets mee kunt.

Tips om jouw doelgroep te vinden:

*** Maak goede foto’s!

*** Geef een goede beschrijving

*** Laat het zien

Dat klinkt eenvoudig en simpel en dat is het wel en ook weer niet, maar daarom heb ik een boek geschreven. Er is zoveel te vertellen, met elkaar te delen, ervaringen uit te wisselen. Lees het boek. Join de facebook groep Living with Art Enterpreneurship als je graag met andere kunstenaars in contact wil komen en stel daar al je vragen en deel al je ervaringen.

Tenslotte nog een opmerking over het gekozen plaatje. Ik wil absoluut niet zeggen dat een schilderij zoals dit Meisje met de parel de beste schilderstijl is om te verkopen. Het is wel uitermate populair en is op vele manieren en schilderstijlen opnieuw weergegeven. De populariteit maakt de zichtbaarheid groter en de grotere zichtbaarheid inspireert weer. Ik heb dit plaatje gekozen als voorbeeld van enorme zichtbaarheid.

Hopelijk was dit voor jou interessant. Mocht je vragen hebben, dan kun je die altijd stellen. Je vindt mij ook op Facebook als: Expositiecoach.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.