Blog

“Welke schilderstijl verkoopt nou echt?”

John uit Schotland stuurde mij een berichtje met ongeveer de volgende inhoud: “Ik heb verschillende schilder-stijlen uitgeprobeerd, maar ik heb geen idee wat nu verkoopt en wat niet. De galerie is teleurstellend en ik weet niet hoe ik binnen goede, professionele galeries binnenkom.”

Ik wees John op een paar misverstanden. Ten eerste: het succes van een galerie zegt niets over de kwaliteit van jouw werk. Zie een galerie als een soort speciaalzaak en wel voor het verkopen van kunst. Of een galerie wel of niet verkoopt, hangt af van veel verschillende factoren. Hoeveel promotie activiteiten onderneemt de galerie? Hoe groot is het klanten bestand van de galerie? Worden de opening recepties druk bezocht? Heeft de galerie regelmatig verkopen?

Ik vertel hier meer over in het boek: De Kunst van Exposeren. https://stichtingcik.nl/

Verkopen via een galerie heeft dus echt niet alleen maar te maken met de kwaliteit van jouw werk en heeft juist heel veel te maken met de marketing en verkoop kwaliteiten van de galerie. Ook zal een galerie kijken of jouw werk past bij het klantenbestand. Natuurlijk verkoopt een galerie niet lukraak allerlei kunst. Een galerie heeft een eigen specialisme.

Laat je creativiteit stromen, want de kracht die daar vanuit gaat, is wat mensen zal aanspreken.

Een ander misverstand is dat er een best verkopende schilderstijl bestaat. Ik weet niet of bepaalde schilderstijlen beter verkopen, maar dat is eigenlijk de verkeerde kant op denken. Het beste verkoopt: authentiek werk dat goed zichtbaar is of bij de doelgroep zichtbaar is. Het gaat er dus niet om dat jij je stijl aanpast aan wat misschien populair is op een bepaald moment. Het gaat er om dat je zichtbaar wordt met jouw meest authentieke kunstwerken en dat je die mensen vindt in de wereld die helemaal verliefd zijn op jouw werk. En als je dat helemaal verliefd zijn overdreven vindt klinken: er zijn echt mensen die jouw werk prachtig vinden, het willen kopen en elke dag weer blij worden als ze naar jouw werk kijken. Deze mensen zijn jouw doelgroep. Vaak heeft dat niets tot weinig te maken met: leeftijd, geslacht, beroep, achtergrond, woonplaats of dat soort zaken. Misschien als je heel specifieke kunst maakt, dat je daar iets mee kunt.

Tips om jouw doelgroep te vinden:

*** Maak goede foto’s!

*** Geef een goede beschrijving

*** Laat het zien

Dat klinkt eenvoudig en simpel en dat is het wel en ook weer niet, maar daarom heb ik een boek geschreven. Er is zoveel te vertellen, met elkaar te delen, ervaringen uit te wisselen. Lees het boek. Join de facebook groep Living with Art Enterpreneurship als je graag met andere kunstenaars in contact wil komen en stel daar al je vragen en deel al je ervaringen.

Tenslotte nog een opmerking over het gekozen plaatje. Ik wil absoluut niet zeggen dat een schilderij zoals dit Meisje met de parel de beste schilderstijl is om te verkopen. Het is wel uitermate populair en is op vele manieren en schilderstijlen opnieuw weergegeven. De populariteit maakt de zichtbaarheid groter en de grotere zichtbaarheid inspireert weer. Ik heb dit plaatje gekozen als voorbeeld van enorme zichtbaarheid.

Hopelijk was dit voor jou interessant. Mocht je vragen hebben, dan kun je die altijd stellen. Je vindt mij ook op Facebook als: Expositiecoach.

Ontmoet elkaar in de facebookgroep

Hi kunstenaars en creatievelingen 😄

De Facebook groep heet met een reden: ‘living with art entrepreneurship’. Het gaat om kunst, het gaat om ondernemerschap, maar het gaat dus ook om leven. Voor de meesten is kunst maken of creatief zijn onlosmakelijk verbonden met leven. Tegelijkertijd kan het een hele klus zijn om creativiteit of ondernemerschap te integreren in het leven. Veel kunstenaars die ik ken, houden behoorlijk wat ballen in de lucht: soms een kantoorbaan, zelf kunst maken, kinderen, een sociaal leven, huishouden, workshops geven, exposities zoeken, je exposure vergroten en wat al niet meer.

Op dit moment heeft het leven mij ingehaald. In mijn privé leven heb ik lange tijd problemen opgelost, maar nu is dat toch teveel geworden. De rek is er uit. Ik ben moe.
Na de boeklancering is het tijd voor wat meer rust.
Dat betekent o.a. dat ik elke dag een uurtje ga wandelen. Hier in Vlissingen, aan de monding van de Westerschelde, is dat wandelen geen straf. Niet alleen geniet ik van de zee, ook zie, ruik en beleef ik weer het leven. De wereld.

Daarnaast begin ik in mijn vrije tijd, gewoon wanneer ik niet moe ben, aan het boek: Content Marketing en Community management.
Ik lees vaak management boeken en waarom zou ik niet vaker daar over vertellen of het toepassen op de branche van kunstenaars en creatievelingen? Ik heb het boek gekocht voor de promotie van mijn eigen boek, maar ik kan jullie natuurlijk vertellen wat ik geleerd heb. En jullie kunnen dat weer gebruiken voor jullie kunst, workshops, coaching die jullie geven.

Ik heb het boek ook gekocht omdat mijn marketing kennis nogal verouderd is en ik een praktisch boek zocht. In het boek staat een code waarmee je online oefeningen kunt doen en toetsen kunt maken.

Ik hoop dat het jullie zal aanmoedigen om ook te vertellen waar je mee bezig bent, welk mooi inzicht je kreeg, welk ondernemers boek je leest, welke vragen je hebt, deelt wat je tegenhoudt of welk succes je hebt behaald. Zodat dit een fijne Facebook groep is waar je je veilig voelt en je je kunt ontwikkelen.

Waar doe jij het voor als kunstenaar?

Vink aan:

  • Creatie geeft mij een goed gevoel
  • Kunst maken is een onderdeel van mijn leven
  • Vertellen over mijn kunst, om iemand anders duidelijk te maken waar het over gaat, wat er goed aan is en waarom je het in vredesnaam moet kopen, terwijl bij elk woord ik mijn maag voel omdraaien, er enkel nog horten en stoten over mijn lippen struikelen om vervolgens in een zwart gat te vallen en volledig te verdwijnen.

Nee, die laatste heb ik nog niemand horen zeggen, ha ha ha, maar voor veel kunstenaars is het wel herkenbaar. Elke keer word je gevraagd om iets te vertellen over je werk of je creatieve proces: door bezoekers bij een expositie, voor de catalogus, bij de aankondiging van je expositie, in je artist statement, in een persbericht, op social media.

Je kunt je afvragen: Waarom moet een kunstenaar iets zeggen over het kunstwerk? Een bakker hoeft toch ook niet uit te leggen waarom hij bakt of waarom hij gekozen heeft voor witmeel of volkoren meel? Je hebt je ziel en zaligheid in je creatie gelegd, gekozen voor een bepaalde techniek, kleur en materiaal om iets uit te drukken. Dat zien mensen toch? Je denkt bij jezelf: “Als niet duidelijk is waar mijn kunst over gaat, wat heeft het dan voor nut?” Dat is net zoiets als het uitleggen van de clou van een grap!

Bovendien voelt het aanprijzen van je werk een beetje vies of misschien wel als het verkopen van je ziel en dat is geen fijne associatie. En toch is het belangrijk. Niet om je ziel te verkwanselen aan de duivel natuurlijk, maar om mensen die jou niet kennen het onderscheid te vertellen (of juist de overeenkomsten) ten opzichte van andere kunst, jouw boodschap of gewoon wat je doet. Daardoor leren mensen jouw werk kennen, kunnen liefhebbers van jouw kunst jou sneller vinden en krijg je wellicht meer erkenning, meer exposities en meer verkopen.

Het is alleen lastig om iets over je eigen werk te vertellen. Iedereen heeft namelijk een blinde vlek voor zichzelf. Niet alleen kunstenaars. Je ziet namelijk niet wat voor de hand ligt. Dat wat vanzelf uit jou komt, dat wat jou authentiek maakt, dat is zo vanzelfsprekend voor jezelf dat je er gewoonweg niet op komt om het te benoemen.

Tijdens de boeklancering van 30 januari kun je ervaren dat er een trucje is om wel goede teksten bij je kunstwerk te maken. In een workshop gaan we elkaar namelijk helpen, want wat blijkt: iets over andermans kunst zeggen is veel makkelijker! Je krijgt een hand-out mee naar huis, zodat je het zelf later opnieuw kunt gebruiken.

Meer lees je in het boek: De kunst van exposeren.

Informatie

Doe je het goed of misschien toch niet helemaal?

Waarom veel kunstenaars zichzelf niet goed kennen en daarom geen goed
onderbouwde beslissingen nemen.

 

Christien is een kunstenares die van zichzelf vindt dat ze te ongestructureerd is. Ze zegt dat ze niks afmaakt en dat zou toch wel moeten. Als ik haar spreek, kom ik er achter dat ze ook een kantoorbaan in loondienst heeft en op kantoor is duidelijk dat het er gestructureerd aan toe hoort te gaan. Als Christien in haar atelier is, dan is het er rommelig en kunst maken is voor haar een organisch proces. Ze voelt zich daar niet prettig over, omdat ze denkt georganiseerder te moeten werken. Christien is echter een flinke aanpakker en heeft tijd nodig om te freewheelen om haar creativiteit te laten stromen. Die twee eigenschappen resulteren in goede kunst. Ook ziet Christien zichzelf als iemand die teveel tijd kwijt is met sociale uitjes, zoals vaak en uitgebreid gezellig eten met vrienden. Daardoor beseft zij niet dat ze echt een kei is in netwerken en verbinding maken met anderen. Twee eigenschappen die resulteren in goede verkopen.

Wat moet Christien dus wel doen? Ik vertel het je zo meteen, maar eerst ga ik in op het WAAROM. Waarom veel kunstenaars zichzelf niet goed kennen en daarom geen goed onderbouwde beslissingen nemen.

Als je als kunstenaar een kunstwerk maakt, dan ontstaat er iets dat uit jou komt. We hebben echter allemaal onbewust bepaalde ideeën over wat goed is. Wanneer is je kunstwerk goed? En wanneer is je kunstwerk goed genoeg voor een expositie?

Bij het coachen van kunstenaars is het mij opgevallen dat kunstenaars zichzelf vaak beoordelen zoals ze hun kunst beoordelen. Dus: als kunstenaars vinden dat hun eigen kunst goed is, dan beoordelen ze zichzelf ook als goed. En als in hun ogen er van alles mankeert aan hun kunst, dan vinden ze ook dat er van alles mankeert aan hen zelf. Als ik er goed over nadenk is het misschien andersom 🙂
Als kunstenaars niet tevreden zijn over zichzelf als persoon, dan beoordelen ze hun kunst ook niet naar tevredenheid.

Maar hoe het ook precies zit er zijn wel gevolgen. Perfectionistisch zijn in je kunst kan je helpen jezelf continu te verbeteren, waardoor de kwaliteit van je kunst steeds beter wordt. Maar perfectionistisch zijn in je oordeel over jezelf, werkt in veel gevallen desastreus. Door telkens jezelf te beoordelen en (denken) te zien wat nog niet goed is, geeft jou een verkeerd beeld van jezelf, namelijk een negatief beeld. Vind jij jezelf geen geweldige kunstenaar, dan ben je waarschijnlijk ook niet zelfverzekerd in je beslissingen over exposities.
Dit oordeel over jezelf, dit zelfbeeld, werkt door in alle beslissingen die je neemt in je leven en dus ook in je beslissingen over je exposities.

 

Als je geen goed zelfbeeld hebt, dan ben je geneigd te vertrouwen op het oordeel van een ander. En dat werkt nooit optimaal, want jij bent nu eenmaal niet die ander. Jij bent jij.
Door in gesprek te gaan met een ander, door te kijken naar de feiten in plaats van naar gevoelens of door coaching, kun je jezelf beter gaan leren kennen.

Dus wat zou Christien, waar ik in het begin over vertelde, wel moeten doen?
Het antwoord is simpel, de uitvoering is niet altijd eenvoudig: neem je mindset onder de loep. In het boek ‘De kunst van exposeren’ leg ik uit om je eigen sterktes en zwaktes in kaart te brengen. Door je ervan bewust te worden, ontdek je of een zwakte wel echt een zwakte is. Misschien blijkt het wel een sterkte te zijn.
Denk eens na wat je doet. Bijvoorbeeld: veel feest vieren. Bedenk daarna welk oordeel je er aan geeft: dat hoort niet. En bedenk nu eens wat dat feest vieren van jou oplevert: een kater, laat opstaan, je planning in de war., Maar ook: veel plezier en daardoor balans in je leven, veel sociale contacten en mensen die jou willen helpen, goede netwerkvaardigheden en het vermogen om verbinding te maken met anderen.
Wat Christien mag doen is accepteren hoe zij is en inzien wat de sterke kanten zijn. Dan kan zij met overtuiging zichzelf zijn, waardoor ze veel krachtiger in het leven staat en goede beslissingen kan nemen.
Wil je meer lezen over je mindset en jouw sterktes en zwaktes, bestel dan hier het boek De kunst van Exposeren.

Volgende keer ga ik je vertellen wanneer betalen voor een expositie een goede investering is en wanneer het weggegooid geld is.

Warme groet,
Laurence

Nieuwe website

Voila! Hier is de nieuwe website van Stichting Carriere in Kunst. Er wordt nog hard gewerkt aan de website, dus er moet nog wat aangepast en er kan nog wat veranderen.

Maar waarom dan de website al  de lucht in gooien?

Ik ben gewoon super enthousiast dat het boek ‘De kunst van Exposeren’ al in de voorverkoop besteld kan worden 🙂

Het boek bestel je bij de uitgever en kost in de voorverkoop  17,50 Euro

Bestellen